Tę ostatnią i strategiczną grupę akumulatorów stanowią akumulatory – baterie trakcyjne. Wykorzystywane są w szeregu urządzeniach. Od prostego sprzętu transportu wewnętrznego w fabrykach, poprzez urządzenia do przenoszenia i podnoszenia ciężarów (np. wózki widłowe), kończąc na skomplikowanych systemach podtrzymania napięcia np. w szpitalach, elektrowniach wiatrowych.
Podział akumulatorów trakcyjnych
Akumulatory trakcyjne w zależności od przeznaczenia mają zróżnicowaną konstrukcję i parametry. Generalnie mamy dwie grupy akumulatorów:
- z elektrolitem ciekłym,
- elektrolitem uwięzionym w żelu.
- z elektrolitem ciekłym,
- elektrolitem uwięzionym w żelu.
Aby przybliżyć szczególne zagadnienia związane z akumulatorami w artykule skupimy się na akumulatorach kwasowo-ołowiowych stosowanych w wózkach widłowych i transportowych.
Główne problemy w użytkowaniu akumulatorów trakcyjnych
Na żywotność i jakość pracy akumulatora wpływa szereg czynników, a akumulator to najczęściej najsłabszy element całego parku maszynowego.
Woda...
Pierwszym, zatem powodem awarii czy spadku sprawności jest nie uzupełnianie poziomu elektrolitu wodą destylowaną. Czynność ta powinna być powtarzana, co najmniej raz w tygodniu, a najlepiej, co 2 dni, jeśli wózek widłowy jest używany 16 godzin na dobę.
Serwisując akumulator w jednej z firm spotkałem się z baterią 48V, w której wszystkie 24 cele były suche. Brakowało obsługi codziennej, bateria była ładowana bez odpowiedniego poziomu elektrolitu. Proces ten trwał już pewnie dłuższy czas. Takie zaniedbanie spowodowało deformację płyt ołowianych w samym akumulatorze. W ten sposób brak codziennej obsługi doprowadził do znacznego spadku pojemności i sprawności akumulatora. Inny efekt to przegrzanie cel (ładowanie na „sucho”), zwarcie elektryczne w dwóch celach oraz opad masy czynnej.
Ładowanie....
Należy pamiętać, że pojemność znamionowa podawana jest przy temperaturze 30 st. C i prądzie rozładowania w cyklu 5 godzinnym. Praca w tzw. półcyklach na pewno spowoduje szybszy spadek sprawności, dając więcej okazji do zasiarczenia akumulatora. Aby w pełni zrozumieć ten fakt proszę przypomnieć sobie jak długo pracuje bateria w twojej komórce, jeśli od początku użytkowania doładowujesz zbyt często.
Własne modyfikacje...
Praktyka serwisanta pokazuje, że klienci, aby uzyskać możliwie najmniejsze koszty chwilowe są zdolni zrobić wszystko. Oczywiście w przypadku nowej baterii w ramach gwarancji raczej unikają wszelkich przeróbek, ale po tym okresie.... wolność, swoboda i ogromna kreatywność...
Podsumowanie
Nie będę w tym miejscu rozpisywał się dokładnie o pomysłach klientów. Innym razem omówię dokładnie efekty tych modyfikacji. Zamieszczone zdjęcia wraz z krótkimi opisami niech posłużą jako instruktarz „jak nie robić!”
Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJeśli chcemy wiedzieć dużo więcej o samych akumulatoryach to ja polecam przeczytanie https://techunbox.pl/akumulatory-litowo-jonowe-poznaj-ich-zastosowanie gdzie fajnie opisano litowo-jonowe. Ja nawet nie wiedziałam wcześniej do końća jakie może być ich de facto zastosowanie.
OdpowiedzUsuń